Svar: MME og Mos
23. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine spørgsmål, jeg vil besvare så godt som muligt og i den rækkefølge spørgsmålene stilles :)
Du kan bruge alle typer modermælkserstatning i grød og mos. Hvis du har NAN HA 1 i hjemmet og din dreng trives med dette, så bruger du det. Du skal ikke købe særlig erstatning til skemaden.
Du kan koge vand og lave en flaske modermælkserstatning, der så kan stå i køleskabet klar til at komme i skemaden (som hvis du ville komme sødmælk i maden). På den måde bliver blandingsforholdet mest korrekt og du kan så tilsætte den mængde mælk til grød og mos, som er passende i forhold til konsistensen. Der skal ikke nødvendigvis tilsættes ½ dl mælk til skemaden, det afhænger helt af hvad konsistens du vil have og hvor store mængder han spiser. Nogle gange skal der tilsættes lidt mere og andre gange mindre.
Du kan også komme modermælkserstatningspulver direkt i grød eller mos, hvis du f.eks. ved at du bruger 1 dl vand i skemaden, så kan du tilsætte den mængde pulver der passer til dette og rører det godt sammen.
Når du laver modermælkserstatning så er det vigtigt at du følger blandingsforholdet på pakken. Men du kan godt halvere eller fordoble alt efter om du vil lave mere eller mindre. Hvis blandingsforholdet lyder at du skal bruge 90 ml kogt vand og blande med 3 skeer pulver, så kan du godt halvere og bruge 45 ml kogt vand og 1 ½ ske pulver.
Det gør ikke noget at han kun spiser få skefulde. Han behøver ikke spise store mængder, lidt har også ret. Det kan være en god idé at skifte lidt mellem forskelige grødtyper, da smagen jo er forskellig og måske kan han bedre lidt noget end noget andet. Du kan prøve med risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Du må også godt prøve med de færdige grødprodukter så du varierer mellem færdiglavet og hjemmelavet mad.
Hvis du laver en flaske og giver ham den med det samme, så må du godt bruge vand fra den kolde hane. Men hvis du stiller flasken i køleskabet og vil gemme den til senere, så skal vandet altid koges.
Grøntsagsmos kan blandes eller gives adskilt, så han får lidt variation i sit måltid. Du kan gøre begge dele. Det kommer lidt an på hvor mange forskellige grøntsager han får og i takt med at han bliver ældre, begynder at få kød, fisk, sovs osv. så vil han naturligt få mere blandet mad. Men det er generelt en god idé altid at medtænke at han godt må få lidt smagsvariation i løbet af et måltid. Så hvis du f.eks. giver ham gulerod og broccolimos, så får han en ske med ren gulerodsmos, så en ske med lidt broccoli og så en skefuld, hvor de er blandet ...
Det kan også være fint at købe lidt grøntsagsmos på glas, for også her at tilbyde flere smagsvarianter :) Og kartoffel behøver han ikke nødvendigvis at starte ud med, selvom mange gør det .. nogle børn får næsten kvalme af kartoffelmos :) Du kan evt. forsøge med sweat potatoes, hvis han godt kan lide det lidt søde ...
At du har været syg med diarre og opkast kan sagtens påvirke din mælkeproduktion, så den er lidt nedsat i øjeblikket. Det er her vigtigt at du lægger hyppigt til og lader ham die, som han viser behov for. Jo hyppigere din dreng ammer, jo mere mælk vil du igen producere. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.
Hvis du vil trappe ud af amningerne og overgå til flaske, så gøres dette ofte bedst ved at erstatte en amning af gangen og du kan her vælge hvilken amning du synes det passer bedst med. For nogle fungerer det bedst at amme først på dagen og give flaske sidst på dagen, for andre fungerer det bedre modsat. Det kan være en god idé at amningerne nedtrappes fordelt over hele døgnet, så du ikke fjerner alle amningerne om dagen på en gang, men f.eks. erstatter en amning om dagen og en om aftenen med flaske, så din krop også kan følge med i hvad der sker og mælkeproduktionen stille og roligt regulere sig ind.
At erstatte en amning af gangen betyder at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet, så kan du begynde at amme 5 gange og give 1 flaske, derefter ammes 4 gange og gives 2 flasker, så ammes 3 gange og gives 3 flasker osv. Indtil amningen så stopper og flasken overtager de tidspunkter, hvor du normalt har ammet. I en overgang vil det f.eks. være fint at du hver anden gang ammer og hver anden gang giver flaske, på den måde går der flere og flere timer mellem dine amninger og mælkemængden nedsættes naturligt.
Han kan naturligt godt have brug for ekstra mælk netop nu hvor vi har fået varme i Danmark og han skal her naturligvis have lov til at spise/drikke som han viser behov for. Det er meget fint at hans nætter begynder at være lidt forskellige, så han nogle nætter har brug for brystet lidt mere og andre nætter begynder at kunne sove lidt igennem om natten. Det lyder super.
Han har sandsynligvis spist en del mælk hos dig kl 6 og derfor ikke haft så meget appetit kl 8 og det er også helt okay - også her er du nødt til at være lidt fleksibel.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske