Svar: MME og Mos

23. maj 2012

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine spørgsmål, jeg vil besvare så godt som muligt og i den rækkefølge spørgsmålene stilles :)

Du kan bruge alle typer modermælkserstatning i grød og mos. Hvis du har NAN HA 1 i hjemmet og din dreng trives med dette, så bruger du det. Du skal ikke købe særlig erstatning til skemaden.

Du kan koge vand og lave en flaske modermælkserstatning, der så kan stå i køleskabet klar til at komme i skemaden (som hvis du ville komme sødmælk i maden). På den måde bliver blandingsforholdet mest korrekt og du kan så tilsætte den mængde mælk til grød og mos, som er passende i forhold til konsistensen. Der skal ikke nødvendigvis tilsættes ½ dl mælk til skemaden, det afhænger helt af hvad konsistens du vil have og hvor store mængder han spiser. Nogle gange skal der tilsættes lidt mere og andre gange mindre.

Du kan også komme modermælkserstatningspulver direkt i grød eller mos, hvis du f.eks. ved at du bruger 1 dl vand i skemaden, så kan du tilsætte den mængde pulver der passer til dette og rører det godt sammen.

Når du laver modermælkserstatning så er det vigtigt at du følger blandingsforholdet på pakken. Men du kan godt halvere eller fordoble alt efter om du vil lave mere eller mindre. Hvis blandingsforholdet lyder at du skal bruge 90 ml kogt vand og blande med 3 skeer pulver, så kan du godt halvere og bruge 45 ml kogt vand og 1 ½ ske pulver.

Det gør ikke noget at han kun spiser få skefulde. Han behøver ikke spise store mængder, lidt har også ret. Det kan være en god idé at skifte lidt mellem forskelige grødtyper, da smagen jo er forskellig og måske kan han bedre lidt noget end noget andet. Du kan prøve med risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Du må også godt prøve med de færdige grødprodukter så du varierer mellem færdiglavet og hjemmelavet mad.

Hvis du laver en flaske og giver ham den med det samme, så må du godt bruge vand fra den kolde hane. Men hvis du stiller flasken i køleskabet og vil gemme den til senere, så skal vandet altid koges.

Grøntsagsmos kan blandes eller gives adskilt, så han får lidt variation i sit måltid. Du kan gøre begge dele. Det kommer lidt an på hvor mange forskellige grøntsager han får og i takt med at han bliver ældre, begynder at få kød, fisk, sovs osv. så vil han naturligt få mere blandet mad. Men det er generelt en god idé altid at medtænke at han godt må få lidt smagsvariation i løbet af et måltid. Så hvis du f.eks. giver ham gulerod og broccolimos, så får han en ske med ren gulerodsmos, så en ske med lidt ...

Annonce

... broccoli og så en skefuld, hvor de er blandet ...

Det kan også være fint at købe lidt grøntsagsmos på glas, for også her at tilbyde flere smagsvarianter :) Og kartoffel behøver han ikke nødvendigvis at starte ud med, selvom mange gør det .. nogle børn får næsten kvalme af kartoffelmos :) Du kan evt. forsøge med sweat potatoes, hvis han godt kan lide det lidt søde ...

At du har været syg med diarre og opkast kan sagtens påvirke din mælkeproduktion, så den er lidt nedsat i øjeblikket. Det er her vigtigt at du lægger hyppigt til og lader ham die, som han viser behov for. Jo hyppigere din dreng ammer, jo mere mælk vil du igen producere. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.

Hvis du vil trappe ud af amningerne og overgå til flaske, så gøres dette ofte bedst ved at erstatte en amning af gangen og du kan her vælge hvilken amning du synes det passer bedst med. For nogle fungerer det bedst at amme først på dagen og give flaske sidst på dagen, for andre fungerer det bedre modsat. Det kan være en god idé at amningerne nedtrappes fordelt over hele døgnet, så du ikke fjerner alle amningerne om dagen på en gang, men f.eks. erstatter en amning om dagen og en om aftenen med flaske, så din krop også kan følge med i hvad der sker og mælkeproduktionen stille og roligt regulere sig ind.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

At erstatte en amning af gangen betyder at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet, så kan du begynde at amme 5 gange og give 1 flaske, derefter ammes 4 gange og gives 2 flasker, så ammes 3 gange og gives 3 flasker osv. Indtil amningen så stopper og flasken overtager de tidspunkter, hvor du normalt har ammet. I en overgang vil det f.eks. være fint at du hver anden gang ammer og hver anden gang giver flaske, på den måde går der flere og flere timer mellem dine amninger og mælkemængden nedsættes naturligt.

Han kan naturligt godt have brug for ekstra mælk netop nu hvor vi har fået varme i Danmark og han skal her naturligvis have lov til at spise/drikke som han viser behov for. Det er meget fint at hans nætter begynder at være lidt forskellige, så han nogle nætter har brug for brystet lidt mere og andre nætter begynder at kunne sove lidt igennem om natten. Det lyder super.

Han har sandsynligvis spist en del mælk hos dig kl 6 og derfor ikke haft så meget appetit kl 8 og det er også helt okay - også her er du nødt til at være lidt fleksibel.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to